Vinissima’s wijntrends 2014

vinissima-s wijn trends 2014
Op de vooravond van de WineProfessional waagt Vinissima zich alvast aan wat wijntrends. De wijnconsumptie lag de afgelopen jaren redelijk stabiel (21,8L p.p.), maar hé, het consumentenvertrouwen neemt in 2014 weer toe en de wijnconsumptie daarmee waarschijnlijk ook. Gaan we duurder drinken? Gaan we wat anders drinken? Waar letten Nederlandse wijnliefhebbers op?

• Mede door de ‘global warming’ zijn wijnen van 14,5% alcohol geen uitzondering meer. Er zijn al wijnen van 15,5 of 16% alcohol. De afkeer voor een hoog alcoholpercentage neemt toe en wijnmakers over de hele wereld onderzoeken hoe ze het alcoholpercentage in de greep kunnen houden.
• Wijnen met minder alcohol worden populairder. Ook alcoholvrije wijn krijgt meer belangstelling en het aantal alcoholvrije wijnen neemt toe, zoals Torres Natureo en Faber of de bubbels van Söhnlein of Vita Nova. De webshops Alcoholvrij.nl, Tijdvooralcoholvrij.nl en Alcoholvrijshop.com hebben zelfs een hele alcoholvrije collectie! En zelfs AH heeft een alcoholvrije chardonnay en een alcoholvrije cabernet sauvignon in zijn assortiment.
• De wereld van wijnen wordt steeds groter. Kwam wijn vroeger vooral uit Frankrijk, Italië en Spanje, nu gaan we steeds verderweg. We drinken al langer wijnen uit Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Chili en Argentinië. Nu komt wijn uit India eraan en die is best al van verrassende kwaliteit, b.v. van Sula (zie mijn blog(https://vinissima.wordpress.com/2013/01/14/sula-vineyards-verrast-met-zinfandel-en-viognier-uit-india). Ook Chinese wijn komt eraan, maar die is nog steeds overwegend van matige kwaliteit. Toch is de verwachting dat China over een niet al te lange tijd een belangrijke wijnnatie zal worden, zo niet al is. China is nu al 5e qua wijnconsumptie en ook de productie zal gestaag toenemen. Sterker nog: China is na Frankrijk, Italië, Spanje en de V.S. inmiddels al het vijfde wijnproducerende land ter wereld en zal binnenkort ook de V.S.inhalen!
Maar we drinken ook van dichterbij wijnen die enkele jaren geleden nog onbekend waren: wijn uit België en Engeland bijvoorbeeld. Daarnaast zie je vooral de voormalige Oostbloklanden opkomen. Iedereen durft er al een paar jaar voor uit te komen dat er een Hongaarse wijn gedronken wordt. Die kan zich meer en meer meten met de top. Inmiddels wordt ook Sloveense wijn populairder (en beter! Zie https://vinissima.wordpress.com/category/slovenie) en nu beginnen zich ook Kroatië en Slowakije(https://vinissima.wordpress.com/category/slowakije) te roeren.
• Slow food – slow wine? De actiegroep ABC (Anything But Chardonnay) is al langer actief. De trend naar authentiek zet zich ook langzaam in de wijnen door. De eigenzinnige consument die op avontuur gaat, zal zoeken naar authentieke inheemse druiven die slechts zeer lokaal voorkomen. ‘Vergeten druiven’, zeg maar. Dus geen wit van chardonnay meer uit Sicilië, maar van grillo. Geen sauvignon blanc uit Spanje, maar godello uit Valdeorras. Geen Roemeense merlot, maar fetească neagră. Geen Georgische cabernet sauvignon, maar rood van de inheemse saperavi! Vinissima heeft een zwak voor vergeten druifjes en schrijft er regelmatig over (https://vinissima.wordpress.com/category/inheemse-druiven).
• Zijn we de bubbels beu? Nee, we zijn nog lang niet uitgebubbeld. Prosecco voert nog steeds dik de lijst aan van bruiswijnen, champagne blijft in Nederland een nicheproduct (nog geen glas per persoon per jaar), maar er is meer belangstelling voor andere – en diepgaandere – mousserende wijn, zoals espumante uit Portugal, bruisende Sloveense Puklavec & Friends en natuurlijk Spanje’s cava. Meer info over alle sprankelende diversiteit vindt u op http://www.bubbelblog.nl.
• Eerlijk duurt het langst. Er komen steeds meer biowijnen, ook in de supermarkten.
• We drinken in vergelijking met jaren geleden bijna net zoveel wijn, maar we letten wel een beetje op wat we drinken. We letten nog steeds op aanbiedingen, maar we willen wel meer informatie over wat we drinken. Via columns in kranten en magazines, via vakbladen, via wijnevenementen, via schaplabels, via wijn(wandel)reizen etc.
• De generatie Y (afhankelijk van de definitie: geboorte ruwweg tussen 1980-2000), ook wel de Milleunnium- of Googlegeneratie genoemd, is in de lead. En Y-consumenten reageren heel anders dan de voorgaande generatie. Deze generatie is zelfverzekerd, maar ook optimistisch. Wijnmakers, winkeliers, restaurants e.d. moeten op hen inspelen om de gunst te krijgen. Generatie Y hecht waarde aan onder meer: informatie, duurzaamheid, sfeer, eerlijkheid en transparantie. De groep is opgegroeid met internet en zal daar in eerste instantie informatie zoeken. Een onafhankelijke blog of citaat van een generatiegenoot zal eerder geloofd worden dan advertenties en reclamefilmpjes of de recensie van een bekende wijngoeroe. Beeld zegt hen meer dan tekst. Een persoonlijk verhaal doet hen meer dan een wervingstekst. Social media is een belangrijke – zo niet de belangrijkste – informatiebron. Prijs is belangrijk, maar inhoud en kwaliteit ook. Maatschappelijke betrokkenheid leidt tot interesse in duurzaamheid en bioproducten. Verrassing, authenticiteit, emotie, gevoel, sfeer, fun en humor geven inspiratie en kunnen verleiden tot aankopen. Delen en samen genieten zijn belangrijk; dat geldt zeker voor eten en drinken.
Meer weten is meer van wijn genieten. Wijndrinkers zijn allang geen bejaarde connaisseurs meer die bij speciale gelegenheden een mooie dure fles opentrekken. Steeds meer 20-gers en 30-gers drinken wijn en een groeiende groep vindt het leuk om er (iets) meer van te weten of over te lezen. De trend van media (tijdschriften als Allerhande, Gall & Gall’s Proef& etc., maar ook Impress Your Friends van Angélique Schmeinck en Corria Houthuizen op 24kitchen) om aandacht te besteden aan welke wijn je bij welk gerecht kunt drinken, zet door.
wijnapps• Er komen steeds meer betaalde dan wel gratis wijn-apps voor smartphones om wijnetiketten in te scannen en/of om wijn in een database op te zoeken of om je eigen database incl. proefnotities aan te leggen: Vivino, Wine-Searcher, WineSpectator WS Wine Ratings, Snooth Wine Pro, Hello Vino, Cork.kz, Wine Enthousiast Magazine’s Tasting Guide app, Nirvino’s Wine Ratings Guide, Wine Notes, AG Wine | Approach Guide Wine, Wine Wherever, Drync Wine Pro, Corkbin, WineSecretary, WineBook, MyWineLibrary.
Ook zijn er apps om wijn-spijs combinaties te vinden (WineStein Sommelier, &wijn, Pair It, Natalie Maclean’s Wine Pickes & Pairings Mobile App,iPairings Basics). Met “Wine with Friends” maak je proefnotities die je kunt delen met je vrienden. Veelal zijn de apps Amerikaans en MyWineLibrary is Zuid-Afrikaans, dus altijd even checken of je de desbetreffende app nuttig genoeg vindt als het gaat om zoeken in een database van beschikbare wijnen. Welke het prettigst werkt is afhankelijk van je eigen wensen. En natuurlijk checken of ze voor iPhone/iPad en/of Android geschikt zijn.
Met de app ”When wine tastes best” kun je achterhalen op welke dag je het beste wijn kunt proeven. Is het een bladdag (water), worteldag (aarde), fruitdag (vuur) of bloemdag (lucht)? E.e.a. is gebaseerd op de maanstand en de biodynamische theorie en zaai, plant- en oogstkalender van Maria Thun. Antroposofen en biodynamisten zweren erbij.
Educatief is de WSET Wine Game. VinoCellar is er voor de kelderbeheer. Met WineQuest kun je achterhalen welke wijn je lekker vindt. “Selecting a Wine for Dummies’ is …voor beginners.
Nederlandse apps zijn: WineStein en &wijn (wijs-spijs), Winebase, Wijndagboek en wijn app (om je eigen database aan te leggen) en natuurlijk de diverse wijngidsen van de bekende wijnschrijvers, zoals de “omfietswijngids 2014” van Nicolaas Klei, “De Grote Hamersma 2014” en “Superwijnen”(ook van Hamersma).
Het aantal wijnapps zal nog verder toenemen.
Wijn en gezondheid blijft een thema. Maar daar waar vroeger vooral de negatieve gevolgen van alcohol werden onderzocht en belicht, krijgen tegenwoordig vooral de positieve effecten op geest en lichaam aandacht. Matig wijndrinken (dat is voor vrouwen maximaal twee glazen en voor mannen maximaaldrie glazen per dag) is gezond. Rode wijn maakt slimmer, rode wijn scherpt de geest. Wijndrinken (met name het bestanddeel resveratrol en depolyfenolen) beschermt tegen hart- en vaatziekten en remt het verouderingsproces. De alcohol in wijn draagt ertoe bij dat bloedvaten gezond blijven en minder snel dichtslibben. Wijndrinken kan dementie en kanker voorkomen en de kans op nierstenen verlagen. Uit onderzoek onder 30.000 gezondheidsmedewerkers blijkt dat mannen die (beperkt) wijn drinken maar liefst 70 procent minder kans hebben op prostaatkanker.
• Het wachten in de hele gezondheidshype is op wijn met smaakjes. Bij thee hebben we dat allang. Thee met kaneel, meloen, bosbes. Wanneer komt er wijn met een vleugje tarwegras? Of met verse gember en ginseng? Of rosé met acaibes?
• Een gevolg van de toenemende aandacht voor wijn-spijs is dat wijnmakers steeds meer letten op de gastronomische inzetbaarheid van hun wijnen. Een voorbeeld zijn Duitse wijnen die van halfdroog en behoorlijk zoet naar steeds droger gaan. De wijnmakers letten daarbij meer op hoe je hun wijn bij het eten kunt inzetten. Niet voor niets liefkozen veel sommeliers tegenwoordig de nieuwe generatie Duitse witte wijnen!
• En last-but-not-least: restaurants gaan gelukkig meer en meer over tot wijn per glas. De tijden dat een restaurant 1 witte en 1 rode huiswijn per glas op de kaart had, lijken steeds meer passé te zijn. Dat kan ook niet in een fatsoenlijk restaurant waar je een uitgebreidere menukaart hebt. Eet je met z’n vieren en heb je allemaal een ander gerecht, dan kun je het nooit redden met één soort wijn die je per fles moet bestellen. Een wijnarrangement is handig, maar een goede selectie van uiteenlopende witte en rode wijnen en mogelijk ook in elk geval 2 rosés is onmisbaar wil je het onderwerp wijn-spijs serieus nemen. Nu nog werken aan faire prijzen, want €13,50 voor een glas doorsnee-Moët of €8 voor een glaasje chardonnay is wel wat gortig.

Op de WineProfessional gaan we morgen verder speuren naar trends. Wordt vervolgd dus…
Ondertussen zeg ik: Proost! Santé! ¡Salud! Salute! Cheers! Kampai! Gānbēi! Na zdravje! Zum Wohl! Skål!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s